Denne artikel kan indeholde sponsoreret indhold

Kærestesorg er svært og noget, som det tager tid for dig at komme dig over. Derfor er det vigtigt, at du giver dig tid, sørger og at du taler med andre, når du har brug for det.

Langt de fleste kommer på et tidspunkt til at opleve kærestesorg. Det er på ingen måde en rar følelse, når din kæreste går fra dig, eller når I beslutter jer for, at det er bedst, hvis I går hver til sit. Selv hvis det er dig, der har slået op, kan du også blive ked af det senere – uden at du af den grund vil have den anden tilbage.

Men hvordan skal du så håndtere kærestesorger, så du kommer bedst muligt igennem dem. Her kommer vi med gode råd, som vi håber kan lette den svære tid en lille smule.

Lad være med at give dig selv skylden

Når du er blevet forladt, er det naturligt, at du reagerer ved at prøve at finde ud af, hvad der gik galt. Mange vender det indad og tænker, at det har noget med dem at gøre. Derfor kan du komme til at overanalysere alle situationer for at finde ud af, hvad du kunne have gjort anderledes.

Der vil dog typisk være en lang række forskellige faktorer, der førte til, at dit forhold gik i stykker. Derfor er det slet ikke relevant at prøve at placere skylden hos dig eller din ekskæreste.

Gør noget andet end at være ked af det

For mange dukker tristheden op, når de er alene. Selvom du ikke skal ignorere, at du er ked af det, kan det alligevel være godt for dig, at du kommer ud og gør noget andet. Gå en tur med en veninde, tag i biografen, lav mad til familien, og sørg for at få dyrket motion.

Alle aktiviteter kan være med til at distrahere dig, hvilket gør, at du ikke konstant tænker på, at din kæreste har forladt dig. Motion er særligt godt, da det udløser nogle stoffer i hjernen, der er med til at gøre dig glad. Det behøver ikke at være vild og hardcore motion; alle former for motion, også en gåtur gælder.

Giv dig selv lov til at være ked af det

Når du er alene eller sammen med en god veninde, er det selvfølgelig vigtigt, at du giver dig selv lov til at være ked af det. Du skal ikke gå og gemme sorgen væk. For kærestesorg er en sorg – du kommer til at savne ikke at kunne være sammen med din ekskæreste længere. Hvis du har brug for at græde, er det derfor vigtigt, at du bare gør det.

Tal med andre om det

På samme måde, som du ikke bør lade være med at græde, hvis du har lyst til det, bør du heller ikke lade være med at tale med andre om det. For nogle hjælper det at tale med andre, fordi de kan få vendt deres følelser, og de andre kan give dig nogle nye perspektiver på det.

Hvis du føler, at det kun er din skyld, at din kæreste er gået fra dig, vil din veninde eller din mor helt sikkert kunne komme med nogle gode grunde til, hvorfor det i hvert fald ikke er rigtigt.