Denne artikel kan indeholde sponsoreret indhold

Annonce

Når jeg udvælger instagrammere, youtubere og bloggere, som jeg gerne vil følge, så er det typisk fordi, at personerne kan inspirere mig, eller vi har de samme interesser.

Der, hvor min kæde hopper af er, hvor der er alt for meget støj på den persons profil, som jeg ellers gerne ville følge.

På samme måde tænker virksomhederne, når de søger de nye hotte influencers til deres markedsføring. Så vil du gerne tjene penge via din social media profil, så prøv at læse dette blogindlæg.

Men før vi når til dos and don´ts, så tænker jeg, at det lige vil være fint, at jeg beskriver, hvordan jeg opfatter det at være en influencer på de sociale medier:

En influencer er en person, som via de sociale medier har indflydelse på andre personer (deres følgere og abonnenter).

Og er du hot på de sociale medier, så vil virksomhederne rigtigt gerne i kontakt med dig. Influencer marketing er nemlig super hot i øjeblikket. Men det kræver, at du har en god profil, som virksomhederne er interesseret i.

Undgå følgende fejl:

  • Du vil gerne reklamere for alt fra: Lækre biler, til makeup og musik. Det virker desværre ikke, selvom det kan være fristende at tro, at man kan tjene mange penge på at reklamere for alt muligt. Derimod skal du være fokuseret og vælge den niche, som du gerne vil være danmarksmester i
  • De færreste virksomheder synes det er genialt med et hav a duckface posts. Mange instagrammere fejler ved at have alt for mange duckface fotos
  • Købe følgere, kommentarer og synes godt om. Instagram er allerede nu ved at lave en automatiseret screening, så din Instagram-profil kan lukkes, hvis Instagram opdager, at du har snydt ved at købe dig til succes. Men man behøver som regel ikke engang at være en robot fra Instagram for at gennemskue, om en social media profil har snydt eller ej.
  • Drop #followme og lignende hashtags. Er i samme kategori, som at købe falske følgere m.m. Det er som at tisse i bukserne: Først er det meget varmt, men så bliver det hurtigt koldt, og det stinker langt væk
  • Hvis du kun uploader et foto eller en video én gang om måneden, så får du svært ved at fastholde dit publikum
  • At være en influencer er ikke kun for teenagere, eller dem under 30 år. Det er i princippet alle person i alle aldre
  • Fortrinsvis at lave kommercielt indhold på din SoMe profil. Det vil dine følgere nemlig hurtigt blive trætte af

 

Hvordan bliver jeg en hot influencer?

Der er selvfølgelig nogle virksomheder som søger influencers med modellook, men virksomhederne søger i langt højere grad influencers som er hotte i forhold den kommunikation, som influencerne har med deres følgere.

Eksempel:

Emma har 5.000 følgere, pr. billede synes 100 godt om, men der er kun 1 kommentar og ingen delinger. Det svære ligger ikke i at få mange synes godt om, da det sagtens blot kan betyde, at man, som følger af Emma, blot har set den seneste post.

Julie har 1.200 følgere, 100 synes godt om hendes posts. Julie stiller spørgsmål til, og har en god dialog med sine følgere, hvorfor Julie´s posts også bliver delt på de sociale medier. Da vil det i mange tilfælde være Julie, som vinder over Emma, når virksomhederne skal vælge influencer. Årsagen er, at Julie vil være langt bedre til at svare på spørgsmål om produkterne, og Julie´s engagement vil skabe et bedre salg af virksomhedens produkter.

Så man kan sige, at det er hjælp til selvhjælp, hvis Julie ikke bare spamer posts ud, men reelt er interesseret i sine følgere.

Der findes forskellige platforme, hvorpå du kan tilmelde dig som influencer. En dansk platform er Loggershut.dk. Der kan du eksempelvis signe up, hvis du gerne vil være en ny hot influencer: Bliv influencer nu