Annonce
Her på redaktionen elsker vi flotte tasker – faktisk så meget, at vi ofte køber rigtig mange af dem. Alligevel har vi altid en følelse af, at vi mangler en taske, der passer præcis til dagens outfit! Kender I det? Disse dage har forårssolen for alvor ramt Danmark! Det betyder, at sommertøjet endnu en gang skal fiskes op fra kælderen og at vi igen står og mangler en taske, der passer til det nye klædeskab.
Men hvad skal man gå efter i år?
Trends i 2020
Det er ikke kun i geografi og samfundsfag, der bliver talt om klima og bæredygtighed. Det er nemlig nøgleord, der er på alles læber i 2020. Det gælder da også, når der skal shoppes nyt tøj, sko og ikke mindst en ny taske.
Det forventes, at forbrugerne i år ønsker at se handling fra firmaer som aldrig før. Der er f.eks. mange firmaer der taler om deres sociale ansvarlighed, bæredygtighed og klima-neutrale initiativer – men der er en stigende tendens til, at forbrugerne sætter spørgsmålstegn ved, om der er handling ordene.
Dette kommer i takt med, at flere forbrugere som dig og mig, stiller højere krav til firmaers gennemsigtighed og forventer at de træde i karakter. Derfor er der også mange firmaer, der allerede nu er begyndt af adressere og dokumentere deres indsatser.
Det kan være svært at vide, hvad man helt præcist skal kigge efter eller spørge om, hvis man ønsker at kende mere til det firma man f.eks. ønsker at købe en crossover taske fra.
Derfor har vi allieret hos med Michala. Hun er både ejeren og designeren bag læder-firmaet MicMic. Hos MicMic finder man læder accessories som f.eks. crossover tasker i læder, skuldertasker, punge og clutches i højeste kvalitet. Derudover har hendes læder firma en gennemsigtig tilgang til produktion og ansvarlighed.
Michala giver her tre tips til, hvad du kan spørge butikken, webshoppen eller brandet om, når du er på udkig efter din nye crossover taske:
1. Hvem ejer firmaet?
Spørgsmålet giver et godt indblik i, hvordan firmaet er skruet sammen og om butikken eventuelt ejer andre brands (som kan have et godt eller dårligt ry).
På MicMics hjemmeside er der eksempelvis en beskrivelse af Michala og en beskrivelse af inspirationen bag firmaet.
2. Hvor og hvordan er varen produceret?
Hvis en virksomhed kan stå inde for deres processer og faciliteter, vil de normalt ikke være et problem med at dele disse informationer. Hvis de er eksplicitte omkring faciliteterne, har de sandsynligvis intet at skjule for forbrugerne.
På MicMics hjemmeside står der også hvor læderet til taskerne kommer fra samt hvor de enkelte produkter bliver syet.
3. Hvordan er materialet behandlet?
Dette siger naturligvis noget om firmaets værdier. I sidste ende kan materialet have betydning for din sundhed, syerskernes sundhed og ikke mindst klimaet.
Hos MicMic er man altid velkommen til at spørge ind til læderet.
Tasker vi ønsker os
Her på redaktionen er vi overbevist om, at vores 2020 taske netop skal komme fra et firma der opfylder kriterierne om øget gennemsigtighed og ansvar. Det er faktisk også ret hyggeligt at vide mere om de ting man køber og historien bag.
Udover at MicMics crossover tasker i læder er minimalistiske og samtidig virkelig cool, er de designet til at kunne holde gennem mange år. Læderet er nemlig slidstærkt og fleksibelt, i modsætning til f.eks. tasker af polyester, nylon eller andre tekstiler.