Når sommeren nærmer sig, går mange i panik over, at de ikke har den rigtige ”bikinikrop”. Først og fremmest handler det ikke om, at vi alle sammen skal have flad mave og rund numse, men om at vi generelt skal være sunde og have det godt.

Når det så er sagt, betyder det meget for mange, at de ser godt ud i deres badetøj og sommerkjoler, og derfor er der mange der bruger rigtig mange timer i fitnesscenteret og på løbeture for at opnå deres mål, før strandsæsonen starter.

Desværre spilder mange deres tid, fordi de ikke ved, hvordan de træner mest effektivt og får de bedste resultater. Derfor har vi lavet en guide, der kan hjælpe dig i sommerform uden at du skal spilde en masse timer i træningscenteret.

 

Træn hele kroppen

I jagten på den flade mave er der mange, der kun fokuserer på mavetræning og laver hundredevis af mavebøjninger. Sandheden er, at det ikke er effektivt. Man kan ikke punktforbrænde, det vil sige, man ikke taber fedt på maven ved at lave mavebøjninger. Man skal i stedet fokusere på at træne alle kroppens muskelgrupper, det vil sige ben, bryst, ryg, arme, mave og lænd.

Jo større muskelmasse man har, des mere forbrænder kroppen, når man er i hvilke. Det betyder, at man faktisk kan få fladere mave ved at træne ben.

 

Hvis du træner i et fitnesscenter, har du masser af muligheder for maskiner, der kan træne de forskellige muskelgrupper.

Hvis du træner hjemme kan du eksempelvis vælge øvelser som squats, armbøjninger, mavebøjninger og rygbøjninger. Det er vigtigt, at du altid træner både forside og bagside – så du eksempelvis ikke kun laver mavebøjninger, men også rygbøjninger.

 

Desuden er det vigtigt at give kroppen tid til at restituere (genopbygge sig selv) efter træning, så hold gerne pause hver anden dag, så du ikke træner det samme hver dag hele ugen. Hvis du ikke vil holde helt pausedage, kan du lægge noget konditionstræning ind på de dage, hvor du ikke skal styrketræne. Det kan være alt fra håndbold og fodbold til gå- eller løbeture.

 

Der findes masser af gratis træningsprogrammer på nettet – de fleste af dem med videoer eller billeder, så du kan se, hvordan du skal lave de forskellige øvelser.

Husk dog altid at være kritisk, før du kaster dig ud i et træningsprogram, du har fundet online. Det er vigtigt at styrketræne hele kroppen, så programmer og challenges der siger, at du skal lave flere hundrede mavebøjninger om dagen for at få flad mave, skal du ikke lytte til.

 

Uden mad og drikke duer helten ikke

Når vi bruger kroppen ekstra – som eksempelvis til træning – er det vigtigt, at den har nok energi. Det betyder, at vi skal sørge for at spise nok, så kroppens muskler har noget at arbejde med, når vi presser dem til træning. Derudover er det vigtigt at drikke ekstra væske, så kroppen ikke dehydrerer, især hvis du træner om sommeren, når det er varmt.

En god idé til en træningssnack er eksempelvis en banan eller en müslibar. Det er nemt at have med i tasken og hurtigt at spise før eller efter træningen.

Mange er desuden begyndt at bruge proteinpulver. Det hjælper med at genopbygge musklerne hurtigere, så de vokser sig stærkere og bliver klar til en ny træning.  LinusPro laver et økologisk proteinpulver, som er super nemt at blande op med vand eller mælk til en shake. Det kan også bruges i eksempelvis pandekager eller smoothies.

 

LinusPros økologiske proteinpulver er blevet kåret som det bedste proteinpulver i 2019 af iFORM.

Husk, at proteinpulver skal ses som et supplement til den daglige kost, så det kan ikke erstatte de almindelige måltider. Som sagt har kroppen brug for ekstra energi, når man træner, og det er netop det, proteinpulver kan bruges til.

 

Gå aldrig ned på udstyr

Hvis du skal i gang med at træne, skal du selvfølgelig ikke gå ned på udstyr. Det rigtige træningstøj har stor betydning for motivationen, og derfor også resultaterne.

Det er vigtigt med tøj, du føler dig godt tilpas i, og som sidder ordentligt, så du ikke bliver generet af dumme syninger, bukser du hele tiden skal trække op i, eller stropper der glider ned over skulderen.

 

På Katoni.dk kan du finde rigtig meget forskelligt, lækkert træningstøj fra for eksempel Nike, som du helt sikkert kender i forvejen. De laver super godt træningstøj i topkvalitet, og netop fordi de er så populære, har de mange forskellige kollektioner, så du har masser at vælge imellem, både i forhold til design og farver.

 

Så er der kun tilbage at tage veninderne under armen og nyde sommeren.