Vi ved det allesammen godt – Vi skal spise sundt og træne regelmæssigt, så vi kan være raske og leve længe. Det kan endda være, at vi også havde et nytårsfortsæt, der handlede om denne bikini-sæson?

Uanset hvad motivationen er, så kan det være svært at presse træning ind i et travlt skema! Studier, arbejde, familie, venner, hobbyer og så lige tid til vores yndlings-serier?! (RET vigtigt)

Træning behøver ikke være 2 timer i fitness 5 dage om ugen. Få det til at fungere med din hverdag, ved for eksempel bare at sætte 30 min til side om morgenen (eller et andet tidspunkt), det vil stadig gavne din krop.
Her er nogle af de ting, som du kan lave på 30 min eller mindre om morgenen:

 

Cardio træning i stuen!

Du behøver ikke alverdens flotte maskiner i fitnesscentret, for at komme i bedre form. Der er rigtigt mange cardio-øvelser du kan lave på stuegulvet, som vil forbedre din form og give dig en fantastisk start på dagen.
Du kan for eksempel bruge programmet i videoen her, som varer 24 min. Følg med så langt som du kan overskue, og tag pauser når du har brug for det. Der er også en masse apps til mobilen, med cardio øvelser du kan lave derhjemme!

Yoga – Træning for krop og sind

Selvom det ikke umiddelbart ser ud til at være hård træning, så er det en utroligt god start på dagen. Du får strukket ud, bliver mere bevidst om din krop og vejrtrækning, og vil blive mere smidig.
Du kan finde en dansk playliste af videoer med hjælp her, en engelsk video her eller overveje at finde en bog om yoga for begyndere, enten på biblioteket eller i en boghandel.

Styrketræning uden maskiner

Ligesom med cardio træningen, så er der også rigeligt med muligheder for styrketræning, helt uden maskiner og udstyr.
Du kan fx vælge forskellige muskelgrupper (mave, ryg, ben, arme) på forskellige dage, og kombinere det med noget cardio.
Appstore er i dag fulde af apps, med masser af idéer til øvelser for hele kroppen.
Du kan også tjekke de 50 hjemmeøvelser her, hvis du mangler lidt inspiration!

DANS!

Hvis humøret ikke er til øvelser eller yoga, så kan du stadig få pulsen op og samtidigt et kæmpe humør boost! Find en god playliste med godt tempo, glad musik eller bare noget som giver dig lyst til at bevæge dig!
Der er ingen grænser, dans så tosset som du vil, bare du kan mærke, at du får brugt energi!

Løb en tur

Hvis du er glad for frisk luft om morgenen, og energien ikke mangler, så er en løbetur en rigtig god og nem idé. Stræk ud inden, løb så meget som du har tid/overskud til, og stræk ud igen bagefter. Uanset hvor langt/hurtigt du løber, så er det super fedt, at du kom ud og gjorde det!

 

Uanset hvornår eller hvordan du træner, så er det vigtigt at bevæge sig dagligt. Du behøver ikke være fitnessdronning for at være sund. Det kan bare være små forandringer, som at tage cyklen i stedet for bussen eller bil til daglig. 🙂

/Artiklen er udelukkende skrevet som inspiration til træning, og er ikke skrevet af en uddannet træner/vejleder. Vi anbefaler altid at spørge din læge eller anden professionel til råds, hvis du har spørgsmål eller brug for vejledning om træning eller kost.